O zabawie słowem czyli krótkie wierszyki, rymowanki i piosenki w nauce języka!




Dzieci uwielbiają zabawy językowe i rymowanki. Język pomaga wejść maluchom w dorosły świat i kształtuje ich sposób myślenia. Dziecko gaworząc, doświadcza radości płynącej z początków komunikacji. Zabawa językiem sprawia ogromną radość nie tylko dzieciom, lecz także dorosłym!

Pierwsze zabawy językowe czyli zabawy paluszkowe!

Pierwsze zabawy językowe, w które bawimy się z dziećmi, to zabawy z masażem rączek, czyli na myśl od razu przychodzi "Gotowała sroczka jagiełeczki". Z małym dzieckiem możemy bawić się również wierszykami w językach obcych. Oto kilka przykładowych wiosenno-robaczkowych wierszyków w języku angielskim:


Więcej wierszyków w wiosennej tematyce do pobrania: TU

Inne ciekawe propozycje wierszyków:

Three Little Nickels
 
A fingerplay
Three little nickels in a pocketbook new,
   hold up three fingers
One bought a peppermint, and then there were two,
   bend down one finger
Two Little nickels before the day was done,
One bought an ice cream come, and then there was one
   bend down another finger
One little nickel I heard it plainly say,
"I'm going into the piggy bank for a rainy day!" 

Five Fat Peas
 
Five fat peas in a pea pod pressed
(children hold hand in a fist)
One grew, two grew, so did all the rest.
(put thumb and fingers up one by one)
They grew and grew
 (raise hand in the air very slowly)
And did not stop,
Until one day
The pod went POP!
(children clap hands together)

Więcej wierszyków można znaleźćTU

 
Dotyk w połączeniu ze słowami to dla dziecka niesamowite przeżycie językowe, które głęboko utrwala mu się w pamięci. Taka zabawa wzmacnia stosunek emocjonalny z mamą, tatą, babcią, dziadkiem, bądź innymi dorosłymi, którzy bawią się z dzieckiem. W trakcie zabawy tworzą się struktury myślenia, które są istotne dla dalszego rozumienia i rozwoju mowy. Im więcej zmysłów zaangażujemy, tym lepiej dzieci zapamiętują to, co słyszą. Wiele z tych zabaw ma już dziesiątki lat - niejednokrotnie wskazuje na to sam tekst. Przy czym tekst nie jest w tym przypadku najistotniejszy, ale dotyk i wyraźnie wymawiane słowa - wyraźnej artykulacji sprzyjają często powtarzające się rymy, dzięki którym szczególnie akcentowane są niektóre głoski: "kurka ziarno dziobie,
gąska chodzi sobie...". Co więcej, dzieci uwielbiają słowa, które nie mają tak na prawdę znaczenia, proste rymy, onomatopeje i wyliczanki. Zabawy językowe z użyciem dłoni i paluszków lubią również dzieci w wieku powyżej 3 r. ż. Dzieci wymyślają do rymów bądź do piosenek własne ruchy, dzięki temu słowo zostaje wzmocnione emocjonalnie.

Co prawda ośrodki odpowiedzialne za mowę i za uczucia rozmieszczone są w mózgu na różnych półkulach, jednak ich współzależność jest niekwestionowana.

szczególne funkcje półkul mózgowych, źródło TU

Niektórzy ludzie po przebytym udarze mózgu nie potrafią mówić, ale potrafią śpiewać - słowami! Mózg jest organem bardzo elastycznym, a muzyka wpływa korzystnie na poprawę jego zdolności. Jak tylko naukowcy doszli do tego wniosku, lekarze zaczęli stosować muzykę w celach rehabilitacyjnych w przypadku takich schorzeń jak udar mózgu, choroba Parkinsona a także dziecięce porażenie mózgowe.
naukowcy niedawno udowodnili, że słuchanie muzyki może przynieść wymierne korzyści w trakcie rehabilitacji osób po udarze.

Czytaj więcej na http://muzyka.interia.pl/wiadomosci/news-muzyczna-rehabilitacja-pomaga-wrocic-po-udarze,nId,1911106#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox

Dla nauki języka oznacza to, że piosenki dziecięce bądź śpiewane rymy nie tylko dodatkowo pozytywnie wpływają na sprawność mózgu oraz naukę języka, ale i poprzez powtarzanie, wyjątkowo skutecznie zapadają w pamięci długotrwałej.

Piosenki dla dzieci

Nasza fantazja nie zna granic, jeśli chodzi o wymyślanie zabaw, które opierają się na dziecięcych piosenkach i rymach. Dzieci same potrafią zabawić się w reżysera, zbudować kulisy i stworzyć do odśpiewywanej piosenki akompaniament muzyczny!

Fantazja, ruch, muzyka, kreatywność i nauka języka trenowane są w tym samym czasie. Wiele zmysłów musi być zaangażowanych w jednym momencie, żeby dziecko odbierało język (ojczysty i obcy) jako element zabawy i komunikacji. Jeżeli chcemy obudzić w dzieciach kompetencje językowe i wspomagać ich naukę języka, na pierwszy plan powinniśmy wysunąć aspekt przyjemnej zabawy. Uda się to na pewno, jeśli sięgniemy po zabawy paluszkowe, rymowanki, wierszyki i piosenki. Dzieci same zadecydują, które z propozycji najbardziej przypadają im do gustu i które są odpowiednie dla ich poziomu językowego.

W domu, w przedszkolu, czy w szkole, dzieci śpiewając i bawiąc się, czerpią przyjemność z nauki języka ojczystego i obcego. 

Każdy język ma swoją własną melodię, dlatego dostarczając dzieciom bodźców w postaci różnych językowych zabaw w różnych językach, pozwalamy im na obcowanie z całą filharmonią dźwięków, budujemy fundamenty pod ich wielojęzykowy rozwój i otwieramy przed nimi niezwykłe możliwości, bo przecież:

 "Wie viele Sprachen du sprichst, sooft mal bist du Mensch." (J.W. Goethe)
tłum.: „Iloma językami władasz, tylekroć jesteś człowiekiem(J.W. Goethe)

A oto ciekawe przykłady wierszyków i piosenek, które aktywizują nasze ciało w języku angielskim, niemieckim i rosyjskim.

ANGIELSKI:




NIEMIECKI:









ROSYJSKI:














Wiele ciekawych informacji oraz sugestii na temat zabawy słowem można znaleźć w poniżej bibliografii, na której opierałam się, pisząc ten post:


1. Friedrich, Hedi: Auf Kinder hören - mit Kindern reden, Herder, Freiburg 1992
 

2. Jampert, Karin: Schlüsselsituation Sprache, Leske und Budrich, Opladen 2002
 

3. Berner, Rotraut Susanne: Apfel, Nuss und Schneeballschlacht, Geschichten, Lieder und Gedichte, Gerstenberg, Hildesheim 2001
 

4. Dhom, Christel: Spiel mit mir, sprich mit mir, Spiele zur Sprachentwicklung vom Kleinkind bis zum Grundschulalter, Verlag freies Geistesleben, Stuttgart 2002


Komentarze

Wybrane dla Ciebie

Copyright © Języki Dzieciom