Listen and Learn First German Words - czyli słuchaj i powtarzaj cz. 1
Umiejętność
uczenia się języka jest wrodzona. Już w łonie matki dziecko zaczyna poznawać
swoje otoczenie, należą do tego ruchy i dźwięki. Już w tym momencie rozpoczyna
się moment nauki języka. Jakim językiem dziecko będzie mówiło zależy od tego,
jakim językiem mówią jego rodzice oraz otoczenie. Rodzice z kolei posiadają
wrodzoną umiejętność wpływania na próby komunikacyjne dziecka. Starają się
zrozumieć, co chce im przekazać dziecko i reagują na jego potrzeby. Tajemnica
rozwoju mowy tkwi zatem w wymianie informacji pomiędzy rodzicem a dzieckiem.
Komunikacja ta nie ogranicza się do słów i zdań. Dzieci i rodzice mówią
spojrzeniem, postawą ciała, ruchem rąk, tonem głosu, gestami i mimiką. Mówią to
tym, co razem przeżywają i o tym co się wokół dzieje, a także o uczuciach i
nastrojach. Dlatego też rodzice są tak ważni w rozwoju mowy dziecka, ponieważ
intuicyjnie wspomagają dzieci w tym procesie nauki. Dzieci potrzebują zatem
rodziców, którzy od urodzenia z nimi rozmawiają, śpiewają i śmieją się,
pokazują i nazywają różne rzeczy, wyjaśniają, odpowiadają cierpliwie na
pytania, omawiają z dziećmi lęki i je pocieszają.
Wszystkie dzieci na świecie mają identyczne strategie
rozwoju mowy, dlatego też nie jest to żadnym zaskoczeniem, że nauka własnego
języka przebiega na całym świecie bardzo podobnie. Dopiero wtedy, gdy u dziecka
wzrasta świadomość języka, którym posługuje się jego otoczenie, rozpoznaje ono
reguły i zastosowanie swego języka ojczystego.
Jakie strategie stosują dzieci w rozwoju mowy?
- Dzieci naśladują swoich rodziców, tzn. powtarzają słowa bądź stosują pewne wyrażenia, tak jak robią to ich rodzice.
- Tworzą nowe słowa, które w brzmieniu mniej lub bardziej przypominają oryginalne określenia.
- Powtarzają często słowa bądź zdania, których brzmienie wywołuje pozytywną reakcję otoczenia.
- Nieustannie zadają pytania, pokazując przy tym swoją ciekawość i zdolność do nauki.
- Wymagają uwagi oraz wsparcia, pokazują przy tym swoją potrzebę komunikacji.
Rozwój mowy to proces:
- W którym dziecko dźwięki / głoski łączy z własnymi doświadczeniami.
- Na skutek łączenia dźwięków/głosek z doświadczeniami dziecko zaczyna budować soją bazę językową.
- Nowe dźwięki/głoski będą porównywane z tymi które dziecko już wcześniej zarejestrowało.
Od czego zacząć budowanie bazy językowej u naszego
dziecka w innym języku niż ojczysty? My zaczęliśmy od rzeczowników. Słuchanie i
powtarzanie, które jest tak istotne w procesie uczenia się, stanowi podstawową
umiejętność w budowaniu owej bazy, która będzie obrastała w nowe słownictwo i
całe struktury wyrażeń przez wiele kolejnych lat.
Świetną pomocą w tej kwestii okazała się być pomoc
dydaktyczna wydawnictwa Usborne „Listen and Learn – Firts German/English
words”.
Posiadamy książeczkę przeznaczoną do nauki języka
niemieckiego. Dziecko zaczęło obsługiwać książeczkę niemalże intuicyjnie. Od
razu zaczęło powtarzać wyrazy. Najzabawniejszym słowem okazała się być
niemiecka lalka, czyli „die Puppe”, zaraz po powtórzeniu tego wyrazu
słyszeliśmy salwy śmiechu (a propos łączenia i porównywania dźwięków/głosów, z
tym co już znalazło się w bazie językowej dziecka). Ulubionym słowem z tematu
"jedzenie" okazała się być czekolada!
Książeczka wydawnictwa Usborne (na zdjęciach poniżej)
uczy 120 słów, podzielonych na kategorie tematyczne:
- w domu
- czas na sen
- w gospodarstwie
- ciało człowieka
- zwierzęta
- pojazdy
- jedzenie
- ubrania
Książeczka wykonana jest bardzo estetycznie, jest grubokartonowa, szata graficzna sprzyja koncentracji dziecka na wymowie poszczególnych wyrazów.
Karty tematyczne są dość sztywne. Obrazki podpisane są
w języku angielskim i niemieckim, śmiało mogą pełnić funkcję pierwszego
słownika obrazkowego dla najmłodszych.
Nagranie lektora jest dość wyraźne, umożliwia zatem
naukę poprawnej wymowy, co będzie można zaobserwować na krótkim filmiku z
udziałem mojej córeczki.
Komentarze
Prześlij komentarz