Read to Me, Mommy! Jak wychować młodego czytelnika?




Drodzy Rodzice, 

czytanie kształtuje moją pamięć logiczną, wyraźnie wpływa na rozwój języka i stylu wypowiedzi, a także na rozwój moich wrażeń i spostrzeżeń. 

Przez czytanie samodzielne, bądź przy Waszej pomocy, uczę się dostrzegać związki przyczynowe, zachodzące między poszczególnymi wydarzeniami i wzbogacam wiedzę o świecie i ludziach. 

Sprawcie proszę, żeby czytanie było dla mnie przyjemnością!

Wasze kochające Dziecko



Taki list każdy rodzic mógłby otrzymać od swojej pociechy, żeby pamiętać, jak ważne w życiu każdego dziecka jest czytanie! Poniżej kilka punktów, które zagwarantują nam, że książka będzie ważnym elementem w życiu każdego dziecka:


1. Atmosfera do czytania

 

Bardzo ważna jest atmosfera spokoju. Czytający szukają ciszy, żeby skoncentrować się na opowieści i na ilustracjach. Wygodna sofa, bujane krzesło bądź klasyczne łóżko to idealne miejsca do czytania, w których możemy przytulić się do dziecka i zatopić w nowej historii. Żadna obok tocząca się rozmowa, żadna natrętna muzyka bądź program radiowy i w żadnym wypadku telewizor nie powinny psuć nam atmosfery spokoju. 


2. Właściwy moment w ciągu dnia

 

Najlepiej, gdy czytamy codziennie o tej samej porze. Wieczorem przed pójściem spać nadchodzi świetny moment na wspólne czytanie, które pozwala nam na wyciszenie po intensywnym dniu. Czytanie przed snem powinno stać się rytuałem, którego dzieci same będą się domagać.
Dobrym momentem jest również czas po obiedzie. Chwila na czytanie spędzona na wygodnej kanapie pozwala na moment odprężenia po dniu spędzonym w szkole, by nabrać sił na całe popołudnie i wieczór. Istotne jest, by ten moment powtarzał się regularnie – codziennie – nawet jeśli ma to być tylko 20 minut. Dzieci często mają ochotę na spontaniczne poczytanie książki (szczególnie po rozpakowaniu dostarczonej przez kuriera paczki z nowymi lekturami ;) -  warto podjąć taką inicjatywę, spontaniczna godzina czytania jest najpiękniejszym prezentem dla wszystkich uczestników – moment odpoczynku dla dorosłych i dla dzieci, które zyskują dodatkowy czas bycia z rodzicem oraz jego stuprocentową uwagę.

3. Wybór książki


Najlepiej, jeśli dziecko samo chce wybrać sobie lekturę. Im dziecko starsze, tym bardzie trafione będą jego wybory. Bardzo szybko doszłam do wniosku, że dziecko wybierając lekturę do czytania potrzebuje określonych wrażeń bądź nastrojów. Dziecko poproszone o wybór lektury czuje się dowartościowane, rodzic szanuje przez to jego osobowość i potrzeby. Przy okazji mamy pewność, że czytana lektura na pewno zainteresuje dziecko. Musimy pamiętać o tym, że książki wywierają bardzo duży wpływ na rozwój emocjonalny dziecka. Dzieci przeżywają najrozmaitsze uczucia związane z losami postaci baśniowych i w związku z tym poszerza się zakres, a także skala ich przeżyć wewnętrznych. Dzięki lekturom uczymy dzieci współczucia względem cudzego nieszczęścia, szacunku do drugiego człowieka, oraz empatii, gdy dzieci dzielą radości i smutki ze swymi ulubionymi bohaterami. 



4. Przerywanie czytania 

 

Pozwólmy dzieciom rozmawiać z nami podczas czytania i oglądać ilustracje. Może dziecko ma ochotę odczytać jakiś wyraz? Podczas czytania pozostawajmy z dzieckiem w dialogu nie tylko werbalnym ale i emocjonalnym. Można wówczas zaobserwować, czym jest ono bardziej poruszone, czym mocno zaabsorbowane. Czasem dziecko ma pytania, inny razem w trakcie czytania przypomni mu się podobne wydarzenie ze szkoły, a czasem po prostu chce ustalić, czy coś dobrze zrozumiało – dziecko potrzebuje przestrzeni czasowej na rozmowę o swoich odczuciach. Ostatnio moje dziecko zapytało mnie o nauczyciela, w szkole sprzed stu lat – skoro bił linijką po rękach dzieci, które rozrabiały bądź nie odrobiły zadania, to czy ten nauczyciel był dobry czy zły? A dlaczego Mieszko I był księciem, a jego syn Bolesław Chrobry królem? Dlaczego nie odwrotnie? Książki inicjują tysiące pytań!


6. Dzieci nie liczą czasu

 

Nie należy spieszyć się z czytaniem książki. Dziecko natychmiast to czuje i traci całą przyjemność z takiego "odhaczania" obowiązku. Spiesząc się pozbawiamy książkę magii a dziecko fantazjowania.


8. It´s showtime! 

 

W każdym z nas drzemią jakieś zdolności aktorskie, którym można dać upust podczas czytania dzieciom. Zmieniony głos, inny akcent, mimika i gesty - to wszystko sprawia, że czytana historia jest jeszcze bardziej fascynująca i żywa!


9. Każdy czytelnik ma swój regał z książkami







Każde dziecko powinno mieć swój regał z książkami – choćby miał być mały (zapewne będzie rósł z wiekiem dziecka). Dziecko będzie na pewno chętniej sięgało po książki, jeśli będzie korzystało z własnej biblioteczki. Oprócz regału warto mieć jeszcze mały stolik nocny koło łóżka, w którym odkładamy bieżące lektury – zakładam, że nie wszystkie książki można przeczytać „na raz, bądź wykorzystać do tego celu pojemnik na zabawki. Książki na stoliku nocnym, bądź w specjalnym pojemniku są w ciągłej gotowości do tego, by do nich powrócić.


11. Odkrywanie świata książek 





Zabierajmy nasze dziecko w miejsca, w których są książki w duuuużej ilości, do księgarni, bibliotek, na niemieckie pchle targi… wyszukujmy książki wspólnie, zasięgajmy porady dziecka. Wiele książek używanych może jeszcze dziś zachwycić nasze pociechy. Nie ukrywam, że przynajmniej 1/3 biblioteczki mojego dziecka, to książki używane. Praktycznie większość książek obcojęzycznych jest „z drugiej ręki”. Koszt nowej książki zakupionej na Amazonie to czasem 10 książek używanych w doskonałym stanie! Podczas wyboru książek uwzględniajmy zainteresowania naszego dziecka. Nie każde dziecko lubi opowieści o niedźwiadkach, wróżkach czy samolotach. Niektóre dzieci preferują książki popularnonaukowe, które zaspokajają ich ciekawość świata – np. o wybuchających wulkanach, pradawnych dinozaurach, czy głębinach mórz… Często dzieci preferują książki, w których jest dużo ilustracji, a mało tekstu – inne przeciwnie wolą słuchać/czytać długie historie, które w ich głowach tworzą małe kino. Pokazujmy dzieciom różne książki i szanujmy ich wybory, choćby totalnie nie wpasowały się w nasz gust ;)


16. Czytanie nigdy nie powinno być karą 

 

Nie ma niczego bardziej demotywującego niż czytanie „za karę“ bądź czytanie „obowiązkowe“. Zadbajmy o to, by czytanie było przyjemnością, zdrowym nawykiem, bez którego trudno zasnąć!


17. Jak czytać dziecku książki w języku obcym


Język w którym czytamy schodzi na drugi plan, bo przecież chodzi nam o historię a nie o kanał językowy! Przynajmniej tak uczciwie podchodzi do tego dziecko - ono nie ma na celu nauki nowych słów, tylko chce na nowo przeżyć emocje drżących świnek, którym wilk chce zdmuchnąć domek, bądź radość księżniczki związaną z odnalezieniem ukochanego księcia. Książki obcojęzyczne czytamy tak jak polskie - im więcej dziecko rozumie, tym mniej pytań zadaje. W przypadku dłuższych książek czytamy zdanie po zdaniu, przeplatając je tłumaczeniem. Wówczas dziecko osłuchuje się z językiem, z drugiej strony nie czeka długo na wyjaśnienia, przez cały czas nadąża za fabułą. Jeśli dziecko zna wątek, czytamy dłuższe fragmenty i po nich następuje moment tłumaczenia. Jeśli dziecko zna dobrze daną bajkę - np. o czerwonym kapturku i kilkakrotnie usłyszało ją w języku obcym, spokojnie można całą bajkę przeczytać w języku obcym.

A oto nasze ostatnie wybory czytelnicze:

- angielskie:

- Disney Princess - 5 Minute Treasury - 192 strony przygód disneyowskich księżniczek: Śnieżki, Roszpunki, Kopciuszka, Arielki i innych. Świetne do czytania przed snem, jeśli mamy na to mało czasu - z tłumaczeniem nawet do 15 minut. Książka, która spodoba się każdej małej księżniczce :) do nabicia TU









- Seria książeczek z fantastycznymi przygodami Barbie - tekst składniowo prosty, słownictwo już bardziej skomplikowane (dowiedziałam się, jak po angielsku jest oset ;), córka marzyła o tej serii! Książeczki wszystkie do nabycia TU






- Stories for Girls  - czyli bajki dla małych kobietek :) książeczka również nieskomplikowana językowo, słownictwo dość proste, spodoba się każdej dziewczynce niezależnie od wieku, ilustracje dużo bardziej mi się podobają niż disneyowskie księżniczki czy Barbie, ale wiadomo, że to nie ja wybieram ;) Do nabycia w wersji dla chłopców jako Stories for Boys TU , a dla dziewczynek Stories for Girls  TU





- No i przechodzimy do klasyki dziecięcej - Classic Collection wyd. LADYBIRD TALES: Czerwony Kapturek, Piękna i Bestia, Trzy Świnki, Kopciuszek, Złotowłosa i Trzy Misie, i wiele innych - seria cienkich książeczek - jedna do przeczytania z tłumaczeniem zajmuje ok 20 minut. Tekst jest dość prosty, tym bardziej, że fabuła jest już znana, nie zawsze wymaga tłumaczenia, do nabycia TU




 
- niemieckie:

Meine erste Vorlesegeschichten: Ich bin das kleine Schäfchen, Ich bin die kleine Katze, Ich bin die kleine Ente - Te książki istnieją na niemieckim rynku od wielu lat - to prawdziwe klasyki!
Mają sztywne strony i są cudnie ilustrowane - rysunki są bardzo realistyczne, tekstu jest niewiele, nadają się dla dzieci najmłodszych i tych, które rozpoczynają przygodę z językiem niemieckim ze względu na niewielką ilość tekstu, prostą składnię i nieskomplikowane słownictwo. Książeczki córka dostała w prezencie. Całą serię można nabyć TU











Chętnie rozszerzymy naszą biblioteczkę o nowe tytuły. Gorąco prosimy o ciekawe propozycje w komentarzach! Może staną się też inspiracją dla innych...

Komentarze

  1. Amen;) zgadzam się, ze wszystkimi puntkami. Wszystkie są baaardzo ważne, ale myślę, że jednym z ważniejszych jest to, aby dziecko samodzielnie wybrało książkę, którąbędziemy czytać. Mnie czasami denerwuje, że po raz 8 z rzędu czytamy jakąs ksiązkę, ale dzieci juz tak mają i nalezy to uszanować, a kiedy naprawdę już nie dajemy rady, delikatnie zaproponować coś innego. Dzięki za kolejne inspiracje książkowe po angielsku:) Dla nas zdecydowanie najlepsze będą klasyczne bajki - trzyletni chłopiej mógłby nie dźwignąc Stories for Girls (albo jego rodzice;). Takie pytanie - mogłabyś umieszczać linki do miejsc gdzie kupiłaś ksiązki (jeśli byłby zakupione w sieci)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za uzupełnienie myśli i za wskazówkę odnośnie linków - wszystkie propozycje już podlinkowane ;) Stories for Girls są for girls only ;)))) płeć męska ma swoją księgę - Stories for Boys (umieściłam link w poście). Pozdrowienia!

      Usuń

Prześlij komentarz

Wybrane dla Ciebie

Copyright © Języki Dzieciom