Read to Me, Mommy! Jak wychować młodego czytelnika?
Drodzy Rodzice,
czytanie kształtuje moją pamięć logiczną, wyraźnie wpływa na rozwój języka i stylu wypowiedzi, a także na rozwój moich wrażeń i spostrzeżeń.
Przez czytanie samodzielne, bądź przy Waszej pomocy, uczę się dostrzegać związki przyczynowe, zachodzące między poszczególnymi wydarzeniami i wzbogacam wiedzę o świecie i ludziach.
Sprawcie proszę, żeby czytanie było dla mnie przyjemnością!
Wasze kochające Dziecko
Taki list każdy rodzic mógłby otrzymać od swojej pociechy, żeby pamiętać, jak ważne w życiu każdego dziecka jest czytanie! Poniżej kilka punktów,
które zagwarantują nam, że książka będzie ważnym elementem w życiu każdego
dziecka:
1. Atmosfera do czytania
Bardzo
ważna jest atmosfera spokoju. Czytający szukają ciszy, żeby skoncentrować się
na opowieści i na ilustracjach. Wygodna sofa, bujane krzesło bądź klasyczne
łóżko to idealne miejsca do czytania, w których możemy przytulić się do dziecka
i zatopić w nowej historii. Żadna obok tocząca się rozmowa, żadna natrętna
muzyka bądź program radiowy i w żadnym wypadku telewizor nie powinny psuć nam
atmosfery spokoju.
2. Właściwy moment w ciągu dnia
Najlepiej,
gdy czytamy codziennie o tej samej porze. Wieczorem przed pójściem spać
nadchodzi świetny moment na wspólne czytanie, które pozwala nam na wyciszenie
po intensywnym dniu. Czytanie przed snem powinno stać się rytuałem, którego
dzieci same będą się domagać.
Dobrym
momentem jest również czas po obiedzie. Chwila na czytanie spędzona na wygodnej
kanapie pozwala na moment odprężenia po dniu spędzonym w szkole, by nabrać sił
na całe popołudnie i wieczór. Istotne jest, by ten moment powtarzał się
regularnie – codziennie – nawet jeśli ma to być tylko 20 minut. Dzieci często
mają ochotę na spontaniczne poczytanie książki (szczególnie po rozpakowaniu
dostarczonej przez kuriera paczki z nowymi lekturami ;) - warto podjąć
taką inicjatywę, spontaniczna godzina czytania jest najpiękniejszym prezentem dla
wszystkich uczestników – moment odpoczynku dla dorosłych i dla dzieci, które
zyskują dodatkowy czas bycia z rodzicem oraz jego stuprocentową uwagę.
3. Wybór książki
Najlepiej, jeśli dziecko samo chce wybrać sobie lekturę. Im dziecko starsze, tym bardzie trafione będą jego wybory. Bardzo szybko doszłam do wniosku, że dziecko wybierając lekturę do czytania potrzebuje określonych wrażeń bądź nastrojów. Dziecko poproszone o wybór lektury czuje się dowartościowane, rodzic szanuje przez to jego osobowość i potrzeby. Przy okazji mamy pewność, że czytana lektura na pewno zainteresuje dziecko. Musimy pamiętać o tym, że książki wywierają bardzo duży wpływ na rozwój emocjonalny dziecka. Dzieci przeżywają najrozmaitsze uczucia związane z losami postaci baśniowych i w związku z tym poszerza się zakres, a także skala ich przeżyć wewnętrznych. Dzięki lekturom uczymy dzieci współczucia względem cudzego nieszczęścia, szacunku do drugiego człowieka, oraz empatii, gdy dzieci dzielą radości i smutki ze swymi ulubionymi bohaterami.
4. Przerywanie czytania
Pozwólmy
dzieciom rozmawiać z nami podczas czytania i oglądać ilustracje. Może dziecko
ma ochotę odczytać jakiś wyraz? Podczas czytania pozostawajmy z dzieckiem w
dialogu nie tylko werbalnym ale i emocjonalnym. Można wówczas zaobserwować,
czym jest ono bardziej poruszone, czym mocno zaabsorbowane. Czasem dziecko ma
pytania, inny razem w trakcie czytania przypomni mu się podobne wydarzenie ze
szkoły, a czasem po prostu chce ustalić, czy coś dobrze zrozumiało – dziecko potrzebuje
przestrzeni czasowej na rozmowę o swoich odczuciach. Ostatnio moje dziecko
zapytało mnie o nauczyciela, w szkole sprzed stu lat – skoro bił linijką po
rękach dzieci, które rozrabiały bądź nie odrobiły zadania, to czy ten
nauczyciel był dobry czy zły? A dlaczego Mieszko I był księciem, a jego syn
Bolesław Chrobry królem? Dlaczego nie odwrotnie? Książki inicjują tysiące
pytań!
6. Dzieci nie liczą czasu
Nie
należy spieszyć się z czytaniem książki. Dziecko natychmiast to czuje i traci
całą przyjemność z takiego "odhaczania" obowiązku. Spiesząc się
pozbawiamy książkę magii a dziecko fantazjowania.
8. It´s showtime!
W
każdym z nas drzemią jakieś zdolności aktorskie, którym można dać upust podczas
czytania dzieciom. Zmieniony głos, inny akcent, mimika i gesty - to wszystko
sprawia, że czytana historia jest jeszcze bardziej fascynująca i żywa!
9. Każdy czytelnik ma swój regał z książkami
Każde
dziecko powinno mieć swój regał z książkami – choćby miał być mały (zapewne
będzie rósł z wiekiem dziecka). Dziecko będzie na pewno chętniej sięgało po
książki, jeśli będzie korzystało z własnej biblioteczki. Oprócz regału warto
mieć jeszcze mały stolik nocny koło łóżka, w którym odkładamy bieżące lektury –
zakładam, że nie wszystkie książki można przeczytać „na raz, bądź wykorzystać
do tego celu pojemnik na zabawki. Książki na stoliku nocnym, bądź w specjalnym
pojemniku są w ciągłej gotowości do tego, by do nich powrócić.
11. Odkrywanie świata książek
Zabierajmy
nasze dziecko w miejsca, w których są książki w duuuużej ilości, do księgarni,
bibliotek, na niemieckie pchle targi… wyszukujmy książki wspólnie, zasięgajmy
porady dziecka. Wiele książek używanych może jeszcze dziś zachwycić nasze
pociechy. Nie ukrywam, że przynajmniej 1/3 biblioteczki mojego dziecka, to
książki używane. Praktycznie większość książek obcojęzycznych jest „z drugiej
ręki”. Koszt nowej książki zakupionej na Amazonie to czasem 10 książek
używanych w doskonałym stanie! Podczas wyboru książek uwzględniajmy
zainteresowania naszego dziecka. Nie każde dziecko lubi opowieści o
niedźwiadkach, wróżkach czy samolotach. Niektóre dzieci preferują książki
popularnonaukowe, które zaspokajają ich ciekawość świata – np. o wybuchających
wulkanach, pradawnych dinozaurach, czy głębinach mórz… Często dzieci preferują
książki, w których jest dużo ilustracji, a mało tekstu – inne przeciwnie wolą
słuchać/czytać długie historie, które w ich głowach tworzą małe kino. Pokazujmy
dzieciom różne książki i szanujmy ich wybory, choćby totalnie nie wpasowały się
w nasz gust ;)
16. Czytanie nigdy nie powinno być karą
Nie
ma niczego bardziej demotywującego niż czytanie „za karę“ bądź czytanie
„obowiązkowe“. Zadbajmy o to, by czytanie było przyjemnością, zdrowym nawykiem,
bez którego trudno zasnąć!
17. Jak czytać dziecku książki w języku obcym
Język
w którym czytamy schodzi na drugi plan, bo przecież chodzi nam o historię a nie
o kanał językowy! Przynajmniej tak uczciwie podchodzi do tego dziecko - ono nie
ma na celu nauki nowych słów, tylko chce na nowo przeżyć emocje drżących
świnek, którym wilk chce zdmuchnąć domek, bądź radość księżniczki związaną z
odnalezieniem ukochanego księcia. Książki obcojęzyczne czytamy tak jak polskie
- im więcej dziecko rozumie, tym mniej pytań zadaje. W przypadku dłuższych
książek czytamy zdanie po zdaniu, przeplatając je tłumaczeniem. Wówczas dziecko
osłuchuje się z językiem, z drugiej strony nie czeka długo na wyjaśnienia,
przez cały czas nadąża za fabułą. Jeśli dziecko zna wątek, czytamy dłuższe
fragmenty i po nich następuje moment tłumaczenia. Jeśli dziecko zna dobrze daną
bajkę - np. o czerwonym kapturku i kilkakrotnie usłyszało ją w języku obcym,
spokojnie można całą bajkę przeczytać w języku obcym.
A oto nasze ostatnie wybory czytelnicze:
- angielskie:
- Disney Princess - 5 Minute Treasury - 192 strony przygód disneyowskich księżniczek: Śnieżki, Roszpunki, Kopciuszka, Arielki i innych. Świetne do czytania przed snem, jeśli mamy na to mało czasu - z tłumaczeniem nawet do 15 minut. Książka, która spodoba się każdej małej księżniczce :) do nabicia TU
- Seria książeczek z fantastycznymi przygodami Barbie
- tekst składniowo prosty, słownictwo już bardziej skomplikowane (dowiedziałam
się, jak po angielsku jest oset ;), córka marzyła o tej serii! Książeczki wszystkie do nabycia TU
- Stories for Girls - czyli bajki dla małych
kobietek :) książeczka również nieskomplikowana językowo, słownictwo dość
proste, spodoba się każdej dziewczynce niezależnie od wieku, ilustracje dużo
bardziej mi się podobają niż disneyowskie księżniczki czy Barbie, ale wiadomo, że
to nie ja wybieram ;) Do nabycia w wersji dla chłopców jako Stories for Boys TU , a dla dziewczynek Stories for Girls TU
- No i przechodzimy do klasyki dziecięcej - Classic Collection wyd. LADYBIRD TALES: Czerwony Kapturek, Piękna i Bestia, Trzy Świnki, Kopciuszek, Złotowłosa i Trzy Misie, i wiele innych - seria cienkich książeczek - jedna do przeczytania z tłumaczeniem zajmuje ok 20 minut. Tekst jest dość prosty, tym bardziej, że fabuła jest już znana, nie zawsze wymaga tłumaczenia, do nabycia TU
- niemieckie:
Meine erste Vorlesegeschichten: Ich bin das kleine Schäfchen, Ich bin die kleine Katze, Ich bin die kleine Ente - Te książki istnieją na niemieckim rynku od wielu lat - to prawdziwe klasyki! Mają sztywne strony i są cudnie ilustrowane - rysunki są bardzo realistyczne, tekstu jest niewiele, nadają się dla dzieci najmłodszych i tych, które rozpoczynają przygodę z językiem niemieckim ze względu na niewielką ilość tekstu, prostą składnię i nieskomplikowane słownictwo. Książeczki córka dostała w prezencie. Całą serię można nabyć TU
Chętnie rozszerzymy naszą biblioteczkę o nowe tytuły. Gorąco prosimy o ciekawe propozycje w komentarzach! Może staną się też inspiracją dla innych...
Amen;) zgadzam się, ze wszystkimi puntkami. Wszystkie są baaardzo ważne, ale myślę, że jednym z ważniejszych jest to, aby dziecko samodzielnie wybrało książkę, którąbędziemy czytać. Mnie czasami denerwuje, że po raz 8 z rzędu czytamy jakąs ksiązkę, ale dzieci juz tak mają i nalezy to uszanować, a kiedy naprawdę już nie dajemy rady, delikatnie zaproponować coś innego. Dzięki za kolejne inspiracje książkowe po angielsku:) Dla nas zdecydowanie najlepsze będą klasyczne bajki - trzyletni chłopiej mógłby nie dźwignąc Stories for Girls (albo jego rodzice;). Takie pytanie - mogłabyś umieszczać linki do miejsc gdzie kupiłaś ksiązki (jeśli byłby zakupione w sieci)?
OdpowiedzUsuńDzięki za uzupełnienie myśli i za wskazówkę odnośnie linków - wszystkie propozycje już podlinkowane ;) Stories for Girls są for girls only ;)))) płeć męska ma swoją księgę - Stories for Boys (umieściłam link w poście). Pozdrowienia!
Usuń